Header Image

Breakout sessies

Co-creation labs & Challenges

Dit jaar wordt het programma van de DSO gevuld met co-creation labs en challenges. De challenges zijn met name gericht op het aanleren en/of verdiepen van onderzoekvaardigheden. De co-creation labs zijn met name bedoeld om de verbinding tussen hbo & wo te intensiveren en te leren van elkaar. De sessies worden ingedeeld op gezamenlijke thematiek.  

Hieronder worden de verschillende challenges en co-creation labs verder toegelicht. Je kan je aanmelding personaliseren door vooraf jouw sessies te reserveren.

Co-Creation Labs

Verkennen en versterken van samenwerkingen
Ronde 1    11:15-12:30
  • De Beweegreis
  • Gelijke kansen in beweging: Onderzoek naar inclusieve sportparticipatie
  • Technologische innovaties ter bevordering van beweeggedrag
  • Onderzoeken en opleiden in mbo-, hbo- en wo
  • Regie op Sport & Bewegen: samenwerking in het veld
Ronde 2    13:45-15:00
  • Kennis in de keten: van lab tot sporthal
  • Bewegen met impact: inclusie, ervaring en onderzoek in de sportopleiding
  • Speel mee! Ontmasker actoren en blinde vlekken rondom het jonge kind
  • Onderzoek naar bewegen in en om de school
  • Regie op Sport & Bewegen: samenwerking in het veld

Challenges

Verdieping van onderzoekvaardigheden
Ronde 1    11:15-12:30
  • Citizen Science in de Sportcontext: dilemmaspel
  • Filosofische- en sociologische kijk op regulatie van teamsport voor de categorie13-18 jaar
  • Mini-masterclass photovoice
  • Samenwerken in beweging: participatief actieonderzoek in sport
  • Inspiratie opdoen met inspiratieboeken
Ronde 2    13:45-15:00
  • Hoe betrek je VMBO-jongeren bij sport en bewegen?
  • Financiering voor praktijkgericht onderzoek – hoe doe je dat?
  • Open leermateriaal voor formatief handelen binnen het vak lichamelijke opvoeding
  • Data in beweging: hoe krijgen we dynamiek in statische data?
  • De volgende generatie topsporters – dual careers in beweging

Ronde 1 11:15-12:30

Co-creation labs

De Beweegreis

Ruimte: C1-301
In dit co-creation lab verkennen we hoe beweegreizen duurzaam en effectief kunnen worden vormgegeven: van bewegen binnen of op verwijzing vanuit de zorg naar sport en bewegen in de thuissituatie. Onderzoekers delen inzichten uit verschillende projecten en perspectieven (zorg, leefstijl en gedragsverandering). Samen onderzoeken we wat samenwerking tussen mbo, hbo en wo kan betekenen om deze transitie te versterken en hoe we dit kunnen verankeren in het onderwijs voor toekomstige professionals.

Gelijke kansen in beweging: Onderzoek naar inclusieve sportparticipatie

Ruimte: C1-091
Deze sessie opent met een presentatie van Caroline van Lindert (Mulier Instituut), die inzichten deelt uit de monitor sporten vanzelfsprekend voor mensen met een handicap. Aansluitend worden vier onderzoeksprojecten gepresenteerd die bijdragen aan het bevorderen van gelijke kansen in sport en bewegen.
Nanny Kuijsters (Fontys) bespreekt de rol van marketingstrategieën in het verbinden van mensen met een beperking aan passende sportactiviteiten. Janet Moeijes (Windesheim) richt zich op de beweegreis van kinderen met milde psychosociale problematiek. Simone de Graaf (Ouderenfonds) presenteert bevindingen over de invloed van sportdeelname op vitaliteit en sociale verbondenheid bij ouderen. Tot slot analyseert Jelle Muraille (KU Leuven) de ontwikkeling van sportparticipatiepatronen over generaties heen.

Technologische innovaties ter bevordering van beweeggedrag

Ruimte: C1-171/181
In deze sessie worden vier verschillende onderzoeksprojecten gepresenteerd die zich richten op technologische innovaties voor meer bewegen: Dion Bulkens (Kenniscentrum Sport & Bewegen) over het ontwerpen van een stappenplan voor buurtsportcoaches. Daniel van Leeuwen (HHs) onderzocht de intensiteit van nieuwe VR games; Janet Moeijens (Windesheim) geeft inzicht in de opbrengsten van een digitale tool voor gedragsverandering bij jeugdtrainers. En Jos Goudsmit (Fontys) deelt de voortgang van een dashboard om inzicht te krijgen in de trainingsbelasting en welzijn van de sporters waarmee de trainer-coach hun programma verder kunnen optimaliseren. Deze sessie wordt ingeleid en gefaciliteerd door Sanne de Vries (HHs/LUMC) en Steven Vos (Fontys/TUE).

Onderzoeken en opleiden in mbo-, hbo- en wo

Ruimte: C1-121
In deze sessie worden twee co-creatie workshops gehouden die zich richten op het onderwerp ‘leren bewegen’. Sanne te Wierike en Remo Mombarg verkennen aan de hand van een toolbox ‘Leren Bewegen’ welke onderzoek inzichten op dit gebied het meest relevant zijn voor het opleiden van de beweegprofessional van morgen. Bart van der Meer, Jelle Stijvers en Danny Wals doen een verkenning voor het op te starten practoraat ‘motorisch leren en ontwikkelen’ bij Nova College CIOS Haarlem. Vanuit deze twee voorbeelden denken we samen na over vragen als: hoe positioneren mbo-, hbo – en universitair onderzoek zich ten opzichte van elkaar m.b.t. het thema ‘leren bewegen’? Hoe kunnen ze elkaar versterken?

Regie op Sport & Bewegen: samenwerking in het veld

Ruimte: D1-121
Samenwerking is onmisbaar in de sport- en beweegwereld — maar hoe geef je daar écht goed vorm aan? In dit lab verkennen we hoe gemeenten, sportaanbieders, zorg, onderwijs en kennisinstellingen effectief samen kunnen bouwen aan samenhangend sport- en beweegbeleid. We duiken in de kunst van samenwerking én regie: wat werkt, wat schuurt en hoe kan onderzoek uit hbo en wo helpen om lokale en regionale samenwerking te versterken en te sturen.

Challenges

Citizen Science in de Sportcontext: dilemmaspel

Ruimte: C1-331
Door: Rhoda Schuling
Citizen Science is onderdeel van een bredere beweging richting open wetenschap, waarbij burgers actief worden betrokken als mede-onderzoekers. Dit draagt bij aan het democratiseren van kennis en het erkennen van de waardevolle inbreng van non-professionals.
Hoe uit dit zich binnen de sport- en beweegcontext? We verkennen samen (ethische) dilemma’s. Na afloop heb je een scherper beeld van de vragen en valkuilen die je onderweg kunt tegenkomen. Kortom: een sessie die je helpt om CS-onderzoek op een verantwoorde en impactvolle manier vorm te geven.

Filosofische- en sociologische kijk op regulatie van teamsport voor de categorie13-18 jaar

Ruimte: C1-351
Door: Astrid Cevaal, Erasmus Universiteit Rotterdam
Tijdens deze challenge deel ik de resultaten van de deelstudie onder beleidsmedewerkers van sportbonden en NOC*NSF naar de (toegevoegde) waarde van scheidsrechters in de jeugdsport (13+), waarbij ik gebruik heb gemaakt van het theoretisch concept Governmentality van Foucault (Dean, 2010). Aansluitend wil ik de deelnemers uitnodigen om actief mee te denken over de te gebruiken kwalitatieve onderzoeksmethode(n) onder jongeren, de tweede onderzoeksgroep binnen mijn PHD-traject. Hoe te zorgen voor valide en betrouwbare resultaten die daadwerkelijk het perspectief van jongeren ten aanzien van de rol van scheidsrechters weergeven?

Mini-masterclass photovoice

Ruimte: C1-311
Door: Karlijn Sporrel, Katja Bel en Bas Nijenhuis
Iedereen verdient het om een stem te hebben en gehoord te worden, juist in onderzoek. Vanuit deze filosofie is de photovoice-methode ontwikkeld. In deze interactieve challenge krijg je een introductie in de methode en wordt er aan de hand van drie casussen een tijdlijn geschetst voor de toepassing ervan bij verschillende leeftijdsgroepen. Daarna ga je zelf aan de slag met photovoice en ontdek je hoe je op een vernieuwende manier met foto’s verhalen zichtbaar kan maken die anders onuitgesproken blijven.

Samenwerken in beweging: participatief actieonderzoek in sport

Ruimte: D1-141
Door: Anne Muilenburg en Anton Engels
In deze challenge delen we onze ervaringen uit een van de Sprong Pass Living Labs, waar we met creatieve methoden de wensen van kinderen in achterstandswijken onderzochten en samen de interventie Spelen in de Wijk ontwikkelden. We verkennen hoe participatief actieonderzoek en Living Labs in sport en bewegen ruimte bieden voor co-creatie, maar ook schuren aan traditionele eisen van validiteit en betrouwbaarheid.

Inspiratie opdoen met inspiratieboeken

Ruimte: gymzaal B (van de toekomst)
Sanne Cobussen samen met studenten van het Transferpunt Sport (HAN Academie Sport en Bewegen)
Ontdek hoe inspiratieboeken jouw sportonderzoek verrijken. In deze interactieve workshop maak je kennis met deze creatieve onderzoeksmethode. We delen onze eigen ervaringen met inspiratieboeken onder andere uit lopende wijkscans en leren je de complete aanpak: van voorbereiding tot terugkoppeling. Inclusief hands-on oefeningen waarbij je zelf aan de slag gaat met deze laagdrempelige, participatieve methode.

Ronde 2 13:45-15:00

Co-creation labs

Kennis in de keten: van lab tot sporthal

Ruimte: C1-301
Hoe zorgen we ervoor dat sportonderzoek niet in de boeken blijft, maar terechtkomt op het veld, in de gymzaal en bij de sportprofessional? Tijdens dit panel gaan we in gesprek over de kracht van samenwerking in de gehele kennisketen – van fundamenteel onderzoek (wo), via toegepast onderzoek (hbo), tot de vertaling naar praktijk en impact via practoren (mbo), (onderzoeks)docenten, sportcoaches en professionals.
Namens de MBO-raad en onder leiding van Gaby Allard (ROC Amsterdam) en Cees Vervoorn (Kenniscentrum Sport & Bewegen) gaan we in gesprek met Sylvia Brouwer (practor Vitaliteit, Alfa-College), Remo Mombarg (lector Bewegingsonderwijs en Jeugdsport) en Koen Lemmink – (hoogleraar Sportwetenschap)

Bewegen met impact: inclusie, ervaring en onderzoek in de sportopleiding

Ruimte: Gymzaal B (van de toekomst)
Samen verkennen we hoe we meer grip en begrip krijgen op bewegen voor mensen met een beperking. Met input vanuit biomedisch en psychosociaal onderzoek én praktijkervaringen gaan we aan de slag met reversed integration, rolstoelrijden en participatie. Ervaar en denk mee over hoe we dit kunnen inzetten in sportopleidingen en hoe we samen impact kunnen maken. Deze sessie wordt gefaciliteerd door Florentina Hettinga (VU) en Monique Berger (HHs).

Speel mee! Ontmasker actoren en blinde vlekken rondom het jonge kind

Ruimte: C1-171/181
Vanuit verschillende landelijke initiatieven wordt er veel kennis en inzichten verzameld rondom het bewegen van het jonge kind. In dit co-creatie lab verkennen Dave Van Kann, Thijs de Jong (Fontys) en Pim Koolwijk (HHs) hoe deze kennis over het bewegen van jonge kinderen op doeltreffende wijze ontsloten kan worden. Aan de hand van (onderzoeks)projecten ACT2ACT, ASAS en Actief Fundament worden betrokken actoren geïdentificeerd en besproken. Korte presentaties wisselen af met interactieve werkvormen en discussie, met ruimte voor reflectie en kennisuitwisseling. Centraal staat de vraag: hoe maken we kennis bruikbaar voor iedereen die betrokken is bij het jonge kind?

Onderzoek naar bewegen in en om de school

Ruimte: C1-121
In deze sessie worden vier verschillende onderzoeksprojecten gepresenteerd die zich richten op bewegen in en om de school: Ilona Fassaert (VU) vertelt over het toepassen van sociometrie en sociale netwerk analyses in het bewegingsonderwijs; Joop van Duivenvoorden (Windesheim) geeft inzicht in de opbrengsten van verschillende zelfregulatie-interventies bij zowel jonge als oudere schoolgaande kinderen; Joyce Burger (VU) onderzocht hoe en waarom vakleerkrachten lichamelijke opvoeding uitdaging aanpassen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. En Annelies Brocken (VU) presenteert de uitkomsten van onderzoek naar de effecten van de methode Beweeg Wijs op beweeggedrag, motorische ontwikkeling, sociaal-emotioneel functioneren en cognitieve vaardigheden van leerlingen.

Regie op Sport & Bewegen: samenwerking in het veld

Ruimte: D1-121
Samenwerking is onmisbaar in de sport- en beweegwereld — maar hoe geef je daar écht goed vorm aan? In dit lab verkennen we hoe gemeenten, sportaanbieders, zorg, onderwijs en kennisinstellingen effectief samen kunnen bouwen aan samenhangend sport- en beweegbeleid. We duiken in de kunst van samenwerking én regie: wat werkt, wat schuurt en hoe kan onderzoek uit hbo en wo helpen om lokale en regionale samenwerking te versterken en te sturen.

Challenges

Hoe betrek je VMBO-jongeren bij sport en bewegen?

Ruimte: C1-351
Door: Nicky Nibbeling en Lonneke van Leeuwen
In deze sessie werk je met co-creatiemethodieken uit het VMBO Sportlab en VIBE-project. Je krijgt inzicht in wat jongeren op het VMBO motiveert of belemmert, en hoe je hun stem écht laat meetellen. We bespreken geleerde lessen, knelpunten en randvoorwaarden voor effectieve participatie. Kies deze sessie als je samen met jongeren sport en bewegen duurzaam en relevant wilt vormgeven. Praktisch, inspirerend en direct toepasbaar.

Financiering voor praktijkgericht onderzoek – hoe doe je dat?

Ruimte: C1-331
Door: Laurent Willemsen en Davide Cellamare
In deze challenge leer je onder andere over het subsidielandschap, wat subsidieverstrekkers van je onderzoek verwachten en wat een competitief voorstel voor praktijkgericht onderzoek inhoudt. Waar vind je onderzoeksfinanciering? Hoe lees je een subsidiecall? Hoe identificeer je de behoeften van je praktijkpartners en hoe vertaal je die naar concrete onderzoeksvragen? Wat moet een overtuigend onderzoeksplan bevatten? Neem deel aan deze challenge om dit allemaal te leren!

Open leermateriaal voor formatief handelen binnen het vak lichamelijke opvoeding

Ruimte: Sportlab
Door: Menno Slingerland en Gwen Weeldenburg
Denk met ons mee over evalueren bij LO! In deze workshop wordt de voorlopige output van het project ‘Open leermateriaal voor formatief handelen binnen LO’ gepresenteerd. We tonen uitgewerkte didactische werkvormen voor formatief handelen en een opzet voor een ondersteunend digitaal platform. Samen met jullie willen we deze werkvormen kritisch beschouwen en vanuit co-creatie aanvullen of uitbreiden. Daarnaast zijn we nieuwsgierig welke plek dit open leermateriaal zou kunnen krijgen binnen opleidingen voor sport en bewegen.

Data in beweging: hoe krijgen we dynamiek in statische data?

Ruimte: D1-141
Door: Jelle Muraille & Jeroen Scheerder en Dennis van Kooij
Dit onderzoek richt zich op de verbreding, verdieping en vernieuwing van sportdata ter verfijning van het kennismodel sport. We ontwikkelen nieuwe indexen die conventionele metingen overstijgen door nieuwe formules op bestaande data toe te passen, data te herinterpreteren alsook kruisen met andere datasets. Dit proces onthult de verborgen nuance in traditionele sportdata. Dit is cruciaal voor een duurzame benadering van waardevolle data en genereert tegelijkertijd nieuwe inzichten.” Dennis van Kooij (SDV) neemt deelnemers mee in het gebruik van data en platformen voor onderzoek en gaat in op de waarde van AI voor onderzoekers.

De volgende generatie topsporters – dual careers in beweging

Ruimte: D1-232
Door: Lauren Logush
Stap in het leven van een jonge topsporter en onderzoek vanuit je eigen ervaring wat holistische ontwikkeling écht betekent. Tijdens deze interactieve challenge ervaar je modules uit het   internationale ACTIVUS-project, waarin jonge sporters uit heel Europa hun identiteit, communicatie en time management verkennen. Hoe ontwikkel jij jezelf in vergelijking met hen?Ontdek innovatieve onderzoekstools die inzicht geven in groei, niet alleen van atleten, maar ook van jou als professional.